get to know
دانستنیها و مطالب علمی 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان get to know و آدرس matalebeelmi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فناوری نانو، از آغاز تا کنون

 

 
نانو علمی است که در آن به مطالعه خواص نانومواد ، تولید و استفاده از آنها در بهبود بخشیدن خواص و ویژگی های مواد استفاده می شود. چرا که بسیاری از خواص ماده در ابعاد نانومتری، متفاوت از خواص در ابعاد ماکروسکوپی می باشد. با کمک فناوری نانو می توان از طریق کنترل خصوصیات، تغییراتی را در اتمها ایجاد کرد.
علم نانو و علوم مرتبط با آن جدید نیستند. شیمیدانها صدها سال است که از تکنیکهایی در کار خود استفاده می کنند که بی شباهت به تکنیکهای امروزی نانو نیست.
امروزه از فناوری نانو در بسیاری از زمینه ها مانند طراحی تراشه های کامپیوتری، ساخت مواد آرایشی، انواع پوشش ها و روکش های محافظتی و لباسهای مقاوم استفاده می شود.
مقدمه 
علم نانو و علوم مرتبط با آن چندان جدید نیستند، چرا که صدها سال است که شیمیدانان از تکنیکهایی در کار خود استفاده می کنند که بی شباهت به تکنیکهای امروزی نانو نیست . پنجره های رنگارنگ کلیساهای قرون وسطی، شمشیرهای یافت شده در حفاری های سرزمین های مسلمانان، همگی گویای این مطلب هستند که بشر مدت هاست که از برخی شگردهای این فناوری در بهینه کردن فرایندها و ساخت اشیاء با کیفیت بهتر، بهره می برده است؛ اما تنها به دلیل پیشرفت کم فناوری و نبود امکانات امروزی مانند میکروسکوپ نیروی اتمی، میکروسکوپ تونلی پیمایشی و غیره، نتوانسته حوزه مشخصی برای این فناوری تعیین کند. 

تاریخچه 
اولین بار ریچارد فاینمن در سال 1959 طی سخنرانی خود با بیان امکان به راه اندازی فرایندی برای دستکاری اتمها و مولکولها با استفاده از ابزارهای دقیق، سبب شد تا افکار به سمت توسعه چنین امکانی متمایل شوند. در سال 1974، پروفسور نوریو تانیگوچی، مدرس دانشگاه علوم توکیو، نخستین بار واژه "فناوری نانو" را بکار گرفت. او در مقاله ای با نام "مفهوم اساسی فناوری نانو" اشاره می کند که فناوری نانو اساسا مجموعه ای از فرایندهای تفکیک، ادغام و تشکیل مواد در حد یک اتم یا یک مولکول است. در دهه 1980 ، ایده ی این تعریف به طور وسیع تر توسط دکتر درکسلر (نویسنده کتاب موتورهای خلقت) مورد بررسی قرار گرفت.
فناوری نانو و نانوعلوم، در اوایل دهه 1980 با تولد علم کلاستر و اختراع میکروسکوپ تونل زنی پیمایشی آغاز به کار کرد. این توسعه، سبب کشف فولرین در سال 1986 و نانولوله های کربنی طی چند سال بعد شد. 
تحول دیگر این فناوری مربوط به ساخت نانوبلورهای نیمه هادی بود که منجر به افزایش شدید تعداد نانوذرات اکسید فلزی نقاط کوانتوم گردید. میکروسکوپ نیروی اتمی، 5 سال بعد از میکروسکوپ تونل زنی پیمایشی اختراع شد تا با کمک آن بتوان اتمها را بررسی کرد. 

کاربرد 
فناوری نانو یک زمینه بین رشته ای است که در محدوده علوم کاربردی مختلفی نظیر فیزیک، مواد، الکترونیک و غیره وارد شده است. فناوری نانو، خود به تنهایی یک علم نیست؛ بلکه با استفاده از آن می توان به کاربردی کردن علوم مختلف کمک کرد. فناوری نانو به سه صورت تعریف می شود: 
1- فناوری نانو تحقیقات و مطالعه ی مواد و خصوصیات آنها در محدوده 1- 100 نانومتر را در بر می گیرد.
2- با کمک فناوری نانو ساختارهای نانویی را می توان خلق کرد که خصوصیات آنها با ساختارهای ماکروسکوپی همان مواد متفاوت است.
3- با کمک فناوری نانو نمی توان از طریق کنترل خصوصیات، در اتمها تغییراتی ایجاد کرد.
زمانی که مواد در مقیاس نانو مطالعه و بررسی می شوند، واکنش ها و رفتار اتمها در مقایسه با حالتی که مطالعه در سطح مولکولی انجام می شوند کاملا متفاوت است؛ چرا که در این قلمرو خصوصیات فیزیکی مواد تغییر می کند. این درست مانند این است که توپی را در محفظه ای بیندازید و توپ دیگری را از آن محفظه بیرون آورید! تفاوت در قلمرو نانو به اندازه ای است که حتی رنگ، نقطه ذوب، خصوصیات شیمیایی و غیره مواد در خارج از این محدوده کاملا متفاوت است. 
در فناوری نانو، برای ساخت، دو روش در نظر گرفته می شود: روش ساخت پایین به بالا و روش ساخت بالا به پایین. در روش ساخت پایین به بالا، وسایل و مواد از سطح مولکولی بر اساس اصول شیمی مولکولی ساخته می شوند. درست مانند یک دیوار که از روی هم گذاشتن آجر به آجر ساخته می شود. 
در روش ساخت بالا به پایین، اشیاء نانویی بدون کنترل اتمی در مقادیر بزرگتر ساخته می شوند. به این طریق که در ساخت آنها از تجهیزات پیشرفته این فناوری مانند میکروسکوپ اتمی و میکروسکوپ تونلی پیمایشی استفاده می شود تا فرایند دستکاری و ایجاد پدیده ها و خصوصیات جدید در اشیاء نانویی، امکان یابد.
امروزه فناوری نانو، در ساخت پلیمرهایی با ساختار مولکولی و طراحی تراشه های کامپیوتری کاربرد دارد. همچنین از این فناوری در ساخت مواد آرایشی، انواع پوشش ها و روکش های محافظتی و لباسهای مقاوم نیز استفاده می شود.
[ پنج شنبه 3 بهمن 1392 ] [ 11:45 ] [ Admin ]


دانستنی های علمی و جالب انگیز

 

دانستنی های علمی و جالب

ایا میدانید یک تکه استخوان به ابعاد یک قوطی کبریت

میتواند وزنی معادل 9 تن را تحمل کند

دانستنی های علمی و جالب

آیا میدانید اولین پمپ بنزین

در سال 1895 میلادى در فرانسه افتتاح شد

دانستنی های علمی و جالب

ایا میدانید یک نوع درخت کاج که توسط ساقه هایش

روزانه 300 گالن آب را تا 200 پا بالا میبرد

دانستنی های علمی و جالب

ایا میدانید نام قدیمی ژاپن، دنی پالگو بود

دانستنی های علمی و جالب

ایا میدانید میانگین قد یا ارتفاع قامت 25 ٪

از آقایان انگلیسی بیش از 180 سانتیمتر است

دانستنی های علمی و جالب

ایا میدانید پیکاسو نقاش اسپانیای سال 1970 م

تابلوی معروف زنان جوان اویگنون را نقاشی کرد

دانستنی های علمی و جالب

ایا میدانید در مدت 24 ساعت

قلب 15 ساعت استراحت میکند

دانستنی های علمی و جالب

ایا میدانید فقط 10 ثانیه لازم است که

یک گلبول قرمز بتواند از قلب به مغز برسد

دانستنی های علمی و جالب

ایا میدانید آلودگی هوا

هر 2 ساعت یک نفر را میکشد

دانستنی های علمی و جالب

ایا میدانید طاسی از خانواده مادرى به ارث میرسد

نه از خانواده پدرى

دانستنی های علمی و جالب

 

منبع:نمکستان


موضوعات مرتبط: دانستنیها
برچسب‌ها: دانستنیهاجالبعلمی
[ پنج شنبه 3 بهمن 1392 ] [ 11:36 ] [ Admin ]

یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد استفاده‌ی مداوم و طولانی مدت از لنز‌ها به ویژه لنز‌های رنگی باعث نوعی "کوری پنهان" در شما می‌شوند.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

محققان طی بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که لنز‌ها مایع درون چشم را خشک می‌کنند و به مرور باعث از بین رفتن مایع چشم می‌شوند و "مویرگ‌ها" بسیار آسیب می‌بینند.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهند، لنز‌ها مانع از رسیدن اکسیژن به چشم‌ها می‌شوند و هنگام استفاده از لنز میران حواس پرتی شما تا 50 درصد افزایش می‌یابد.
 
گفتنی است لنز‌های رنگی باعث ایجاد زخم در چشم می‌شوند که این زخم‌ها هیچ گونه علائم و نشانه‌آی ندارند و تنها در مراحل پیشرفته خود را به صورت "تاری دید" نشان می‌دهند.
 
نتایج مطالعات نشان می‌دهند، لنز‌ها میزان "عفونت چشمی" را افزایش می‌دهند و سبب می‌شود عمل‌های "لیزیک و لازک" بیشترین اثر را برای کاهش "نمره‌ی چشم" نداشته باشند.
 
 
 
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران

موضوعات مرتبط: مطالب علمیپزشکی
برچسب‌ها: لنزچشممویرگاکسیژنتاری دیدلیزیکلازک
[ پنج شنبه 3 بهمن 1392 ] [ 10:42 ] [ Admin ]

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهند این وسیله کاربردی از "پوسیدگی دندان‌ها"جلوگیری می‌کند.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

استفاده از خلال دندان در کنار وسایل جانبی مانند مسواک، "فلوراید"، نخ دندان و ... باعث می‌شود تا تجمع مواد غذایی در بین فاصله‌های دندانی کمتر شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهند محققان در جدیدترین آزمایش های خود به این نتیجه رسیده‌اند اگر در یک بازه‌ی زمانی بعد از صرف یک وعده غذایی از خلال دندان یا مسواک استفاده شود میزان وارد شدن آسیب به دندان‌ها کمتر است.
 
گفتنی است افرادی که فاصله‌ی بین دندان‌هایشان کمتر است تجمع مواد غذایی در بین آنها بیشتر است و انباشتگی باقی مانده‌های غذایی باعث ایجاد اسید در بین دندان‌ها شده و میزان" پوسیدگی "افزایش می‌یابد اما با کمک خلال دندان و مصرف منظم آن می‌توان فاصله بین دندان‌ها ر به مرور زمان به تعادل رساند.
 
 
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران

موضوعات مرتبط: مطالب علمیپزشکی
برچسب‌ها: خلالدندانمسواکفلورایدپوسیدگی
[ چهار شنبه 2 بهمن 1392 ] [ 19:34 ] [ Admin ]

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهند آرایشگاه های زنانه به میزان کافی اکسیژن ندارند و قرار گیری طولانی مدت در این محل ها باعث آسیب رساندن به "سیستم تنفسی" می شود.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

آرایشگاه های زنانه به دلیل استفاده از رنگ های شیمیایی و ترکیبات ساختنی برای رنگ و استفاده از دستگاه های کاشت ناخن باعث ایجاد
"مشکلات ریوی" می شود.
 
گفتنی است کار کنان آرایشگاه ها حتما باید از ماسک استفاده کنند و محیط آرایشگاه دارای تهویه مناسب باشد. 
 
دانشمندان با انجام آزمایشاتی در یافتند محیط آشپزخانه جزء محیط های آلوده است و حتی از "دود اگزوز" و ماشین ها در فضای باز و آزاد نیز خطرناک تر است. 
 
نتایج مطالعات نشان می دهند افرادی که در آرایشگاه کار می کنند و مدت طولانی را در این مکان ها می گذارانند باید با مصرف منظم شیر گرم و آب و نوشیدنی های گرم مراقب "سیستم تنفسی" خود باشند و هر 1 ساعت در فضای باز قرار گیرند تا اکسیژن به ریه هایشان برسد.
 
 
 
source:www.yjc.ir

موضوعات مرتبط: مطالب علمیپزشکی
[ دو شنبه 30 دی 1392 ] [ 17:42 ] [ Admin ]

بستنی جزء خوراکی های خوشمزه ای است که در تمام فصول طرفداران خاص خودش را دارد و بستنی های منحصر به فردی در گوشه و کنار دنیا توجه اطرافیان را به خودش جلب کرده است.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

جهت دیدن تصاویر به ادامه ی مطلب رجوع کنید


موضوعات مرتبط: متفرقه
برچسب‌ها: بستنیخوشمزهعکس
ادامه مطلب
[ دو شنبه 30 دی 1392 ] [ 17:24 ] [ Admin ]
دانشمندان توجه تنها به پوست صورت را باعث بی توجهی به پوست سایر قسمت‌های بدن می‌دانند که در صورت عدم رسیدگی سبب مشکلات مختلف برای افراد می‌شود.
_________________________________________________________________________________________________________________

دانشمندان با مطالعه بر روی افراد سالمند دریافته‌اند که پاهای آن‌ها در معرض پیر شدن قرار دارد.
 
گفتنی است، با افزایش سن تاندون‌های پا شروع به کشیده شدن می‌کنند و در نتیجه پاها شروع به پیر شدن می‌‌کنند.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهند این پیر شدن علاوه بر تغییر درونی، ظاهر پوست پای افراد را نیز تغییر می‌دهد.
 
دانشمندان دریافته‌اند این پیر شدن‌ پاها از سن 40 سال به بعد آغاز می‌شود و حتی فرم ظاهری پا و مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
پژوهشگران توصیه می‌کنند افراد برای جلوگیری از پیر شدن پاهای خود حتما ورزش کنند تا عضلات آ‌ن‌ها دچار تحلیل نشود. همچنین از کرم‌های مرطوب کننده سفت کننده پوست پا تحت مشاوره با پزشک پوست استفاده کنند تا ظاهر پوست پای آن‌ها دچار پیری و چین و چروک و افتادگی نشود.
 
از جمله ورزش‌های موثر برای جوانسازی پوست پا "شنا" است، زیرا باعث تقویت عضلات و نرمی پوست پا می‌شود و به افراد سالمند توصیه می‌شود برای تناسب اندام حتما به ورزش شنا بپردازند.
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران

موضوعات مرتبط: مطالب علمیپزشکی
[ جمعه 27 دی 1392 ] [ 9:27 ] [ Admin ]

برای از بین بردن افکار منفی و جایگزین کردن آنها با نگرشی مثبت‌تر چه باید بکنید؟ حتی اگر ذاتاً خوش‌بین نباشید، راه‌هایی هست که از طریق آن بتوانید مهارت‌های مثبت‌اندیشی را در خود تقویت کرده و از فواید آن بهره ببرید.

 

برای خواندن بقیه به ادامه ی مطلب رجوع کنید


موضوعات مرتبط: مطالب علمیپزشکیروانشناسی
ادامه مطلب
[ جمعه 27 دی 1392 ] [ 9:15 ] [ Admin ]

اگر رژیم گرفته‌اید و میزان کالری دریافتی‌تان را کاهش داده‌اید باید بدانید که برای لاغر شدن بهتر است شب‌ها غذای سبکی میل کنید.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

محققان، پژوهشی روی خانم‌های چاق با شاخص توده‌ی بدنی 32 که از سندرم متابولیک هم رنج می‌بردند انجام داده و به این نتیجه رسیدند زمانی که فردی رژیم گرفته است بهتر است صبح‌ها بیشتر و شب‌ها کمتر غذا بخورد.
 
در این پژوهش خانم‌هایی حضور داشتند که رژیم غذایی کم کالری داشتند یعنی قرار بود روزانه 1400 کیلوکالری دریافت کنند.
 
گروهی از این شرکت‌کننده‌ها 700 کیلوکالری برای صبحانه، 500 کیلوکالری برای ناهار و 200 کیلوکالری برای شام دریافت کردند در حالی که گروه دوم 200 کیلوکالری برای صبحانه، 500 کیلوکالری برای ناهار و 700 کیلوکالری برای شام مصرف کردند.
 
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد گروهی که صبح‌ها کالری بیشتری دریافت کرده‌اند نسبت به گروه دوم وزن بیشتری از دست داده و لاغرتر شدند. علاوه بر این مشاهده شد که میزان تری گلیسیرید گروه اول در مقایسه با گروه دوم به میزان 33.6 درصد کاهش یافته است.
 
محققان به افرادی که چاق هستند و از سندرم متابولیک (شکم بزرگ) رنج می‌برند توصیه می‌کنند که کالری‌های دریافتی‌شان را در طول روز تقسیم کنند و صبح‌ها بیشتر از شب‌ها غذا بخورند. در این صورت بهتر به هدف خود می‌رسند و لاغرتر می‌شوند.
 
این در حالی بود که میزان "تری گلیسیرید" افرادی که شب‌ها کالری بیشتری دریافت کرده بودند با افزایش 14.6 درصدی همراه بوده است.
 
میزان قند خون، انسولین و احساس گرسنگی در گروه اول کمتر تخمین زده شد و همچنین مشاهده شد که این گروه بیشتر از گروه دوم احساس سیری داشته است.
 
محققان به افرادی که چاق هستند و از "سندرم متابولیک" (شکم بزرگ) رنج می‌برند توصیه می‌کنند که کالری‌های دریافتی‌شان را در طول روز تقسیم کنند و صبح‌ها بیشتر از شب‌ها غذا بخورند. در این صورت بهتر به هدف خود می‌رسند و لاغرتر می‌شوند.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران

موضوعات مرتبط: مطالب علمیپزشکیتغذیه
[ دو شنبه 23 دی 1392 ] [ 19:26 ] [ Admin ]

روغن‌های صنعتی كه در تهیه چیپس‌ها و سایر اسنک‌ها کاربرد دارند، سبب درد شكم و سایر مشکلات گوارشی می‌شود و مصرف آنها باعث می‌شود که افراد کمتر به سوی خوردن میوه و سبزی كه پوست را شاداب می‌كنند، بروند.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 متخصصان تغذیه می‌گویند 7 غذا وجود دارد که حتما باید از مصرف آنها اجتناب کرد و مخصوصا سالمندان باید از مصرف آنها خودداری كنند .
 
فست فود : لازم نیست در مورد "غذاهای آماده" زیاد صحبت کنیم، چرا که بیشتر افراد در مورد مضرات آنها زیاد شنیده‌اند. تنها یک جمله کافی است. فست‌فود نخورید.
 
روغن‌های اشباع : از خریدن و خوردن کلوچه‌ها، شیرینی‌ها، فست‌فود و یا هر غذایی که با "روغن‌های اشباع" تهیه شده خودداری کنید تا هم جلوی "بیماری قلبی" را بگیرید، هم جلوی پیری را.
 
روغن‌های صنعتی : روغن‌های صنعتی كه در تهیه چیپس‌ها و سایر اسنک‌ها کاربرد دارند، سبب درد شكم و سایر "مشکلات گوارشی" می‌شود و مصرف آنها باعث می‌شود که افراد کمتر به سوی خوردن میوه و سبزی كه پوست را شاداب می‌كنند، بروند.
 
نیترات‌ها : نیترات‌ها كه به میزان زیاد در هات‌داگ‌ها و گوشت‌های نمک‌سود وجود دارند، سرطان‌زا هستند و توصیه می‌شود اگر غذاهایی که حاوی نیترات‌هاست، مصرف می‌کنید، حداقل از "ویتامین‌ C "بیشتری استفاده کنید تا از تاثیر این مواد روی معده شما کاسته شود.
 
چربی‌های اشباع حیوانی : این چربی اشباع درون برخی گوشت‌های قرمز پرچرب، پوست مرغ و همچنین در "لبنیات پرچرب" موجود است و بهتر است در مصرف آنها حد تعادل رعایت شود.
 
میان‌ وعده‌های شور : مصرف میان‌ وعده‌های شور باعث افزایش فشار خون شده و تحقیقات نشان داده مصرف زیاد مواد شور و چرب باعث ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن و همچنین پیری پوست می‌شود.
 
غذاهای فریز شده : این غذاها به‌طور طبیعی برای سلامت بدن مضر نیستند البته اگر به‌ طور مناسب فریز شوند. اما اگر می‌توانید غذاهای تازه مصرف کنید، خوردن گوشت، غلات و "فیبرها" به‌صورت تازه كه حاوی مقدار بیشتری آنتی‌اکسیدان‌های ضد پیری است، توصیه می‌شود.
 
منبع : salamat.ir
 

 
 
 
 
 
 
 

موضوعات مرتبط: مطالب علمیپزشکیتغذیه
[ دو شنبه 23 دی 1392 ] [ 19:21 ] [ Admin ]
صفحه قبل 1 ... 7 8 9 10 11 ... 33 صفحه بعد
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.امیدوارم از وبلاگم خوشتان بیاید.در این جا می توانید از آخرین دانستنیها و مطالب علمی بهره مند شوید.نظرهم یادتون نره ****لطفا به علت بروز بودن وبلاگ به صفحات دیگر هم سری بزنید****
برچسب‌ ها
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 2532
بازدید کل : 52973
تعداد مطالب : 328
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

spanstyle { position:absolute; visibility:visible; top:-50px; font-size:15pt; font-family:Verdana; font-weight:bold; color:#cc0000; } BODY { width:100%;overflow-x:hidden;overflow-y:scroll; } -->

کد حرکت متن دنبال موس . دریافت کد حرکت متن

.

کد کج شدن تصاوير

.
. . .. . .